12. 12. 2024
Sadu kreativních nástrojů rozšiřuje aplikace Grafická partitura. Jde o zajímavý způsob, jak vytvořit hudební skladbu, inspirovat její vznik a zapsat ji. Pomocí libovolných tvarů, „klikyháků“, písmen, obrázků nebo čehokoli jiného může skladatel-žák znázornit zvuky a hudbu, kterou si přeje a představuje. Tato interaktivní může sloužit jako podpora pro kompozici při práci s celou třídou nebo ji lze sdílet jednotlivým žákům prostřednictvím prostoru Yumu. Nabízí řadu možností, včetně symbolů, obrázků, kreslicích nástrojů a pozadí. Symboly a tvary stačí přetahovat na pozice v partituře a měnit jejich velikost – zde pak mohou znázorňovat různé zvuky a nástroje. Podle takového zápisu pak už můžeme hrát nebo zpívat.
K dispozici je jednak samostatná aplikace, která neobsahuje žádnou podkladovou nahrávku, vedle ní ale také varianta aplikace s řadou tematických instrumentálních podkladových nahrávek navozujících určitou atmosféru, téma či umístění, a rovněž je zde varianta, kde podkladovými nahrávkami jsou české dětské písně včetně zpěvu (jde o tituly z modulu Dětské animované písničky – Kočka leze dírou, Ovčáci, čtveráci atd.). Ty mohou žáci graficky vyjádřit, dotvářet nebo „komentovat“.
Podrobnější informace a nápady pro výuku najdete v Příručce pro učitele. Inspiraci můžete načerpat také v dokumentu Ukázkové miniprojekty s využitím aplikace Grafická partitura, kde jsou uvedeny příklady konkrétních aktivit s anglickými říkankami a písněmi (jde o převzatý dokument, písně použité v ukázkových miniprojektech jsou pro lepší představu a eventuální využití umístěny v tomto modulu také). Příklady dobré praxe z českého prostředí budeme rádi sdílet!
3. 12. 2024
Přichází adventní období plné školních koncertů a akcí, Vánoce jsou za rohem a je nejvyšší čas, abychom i na naší platformě představili nějaké novinky. Jednou z nich je možnost nastavení klávesových zkratek u řady aplikací, jako je Hudební průzkumník, Rytmické mřížky, Nástroj Perkusista, Notový zápisník a další. Po klepnutí na ikonu ozubeného kolečka na liště vpravo dole se otevře okno umožňující nastavení klávesových zkratek pro konkrétní akce související s danou aplikací, typicky příkazy Přehrát, Vrátit na začátek, Zapnout smyčku, Zvýšit tempo, Snížit tempo.
Důležitým přírůstkem je nová forma rytmických cvičení, která jsou součástí lekcí 2. a 3. ročníku Hudební nauky ZUŠ. Tato cvičení (kapitoly Procvičujeme rytmus) měla dosud podobu pouhého statického notového zápisu, teď je ale prezentujeme v interaktivní formě. Zápis lze přehrávat (je ozvučen tleskáním, popřípadě zvukem dřívek tam, kde má notový zápis dva party), lze zvolit preferovanou zvukovou stopu (s metronomem, bez metronomu nebo pouze metronom) a samozřejmě snížit nebo zvýšit tempo přehrávání. Věříme, že v této podobě budou rytmická cvičení kvalitním přínosem do vašich hodin.
5. 9. 2024
Letní prázdniny jsou minulostí, nový školní rok je tu a my se hlásíme s několika aktualitami. Ve studijním plánu ZUŠ byly v ročnících HN2 až HN5 u všech ucelených lekcí přidány také samostatné vyčleněné kapitoly (v HN2 a HN3 v některých případech také samostatné stránky). Smyslem tohoto kroku je umožnit uživatelům flexibilně kombinovat obsah výukových lekcí a vyjít tak vstříc potřebám konkrétní skupiny žáků či třídy – např. umístit do vlastní lekce kapitolu „Procvičujeme noty“ z HN3 Lekce 06 a kapitolu Kvízy z téže lekce, a k těmto materiálům přidat třeba kapitoly „Objevujeme“ a „Hudební tělesa“ z 6. lekce HN4.
Současně s tím je rozšířena nabídka Hudebního světa Charanga pro žáky – pro Hudební svět byl zpracován obsah všech ročníků hudební nauky (dosud to byly pouze PHV a HN1). Každý ročník představuje jeden „svět“ sestávající ze 4 etap (podzim, zima, jaro, léto). Žáci si tak mohou zábavnou formou opakovat a oživovat vědomosti doma. Postup, jak rozšířit nabídku světů a zpřístupnit je žákům, je popsán v tomto článku nápovědy.
Byla také doplněna Encyklopedie moderní hudby a další novinky jsou na cestě!
26. 6. 2024
Milí uživatelé platformy Charanga Česko, školní rok je na svém konci (alespoň pro žáky) a my vám touto cestou děkujeme za přízeň a podporu. Práce na platformě pokračuje i v létě, vedle revizí obsahu lekcí ze studijního plánu ZUŠ a doplňování encyklopedií je ve vývoji řada prvků obohacující práci s vlastními materiály. U dlouho avizované aplikace Charanga Offline končí fáze testování a brzy bude k dispozici ke stažení pro systémy Android, MacOS a iPad, a následně také pro Windows. Doufáme, že v rámci zaslouženého odpočinku a hromadění nových sil si ti z vás, kdo platformu teprve zkoušíte, najdete čas seznámit se s jejími možnostmi. Pokud byste k tomuto účelu potřebovali prodloužit stávající zkušební licenci nebo aktivovat novou, neváhejte se ozvat. A pokud máte třeba na jiných školách kolegy, pro jejichž výuku by platforma mohla být přínosem, budeme rádi za každé doporučení. Registrační formulář je k dispozici na nepřihlášené základní stránce www.charanga.cz. Přejeme krásné a občerstvující prázdniny!
27. 5. 2024
Studijní plán pro základní umělecké školy je kompletní! Do 4. a 5. ročníku hudební nauky byly doplněny poslední lekce a nastává fáze revizí, oprav a aktualizací „služebně nejstarších“ – tedy nižších – ročníků. Zapracováváme také podněty od vás, uživatelů platformy, z praxe i ze setkání v rámci školicích akcí. Přes léto chystáme zajímavé novinky, které mimo jiné přinesou rozšíření možností a formátů při nahrávání vlastních materiálů do pracovního prostoru (audiodokument, musicxml) – na uvedení těchto zásadních prvků se velmi těšíme a budeme o nich včas informovat!
27. 3. 2024
Encyklopedie hudebních nástrojů je konečně doplněna také o rodinu bicích nástrojů!
Na platformě se poprvé objevuje sekce nazvaná Hudební „nápadovník“ Kuby Kacara. PhDr. Jakub Kacar, DiS, Ph.D. je známý pedagog, muzikant, školitel a propagátor moderní výuky hudební výchovy, který působí na Pražské konzervatoři, Katedře hudební výchovy PF UJEP a ZUŠ Litoměřice. Tato sekce sdružuje některé starší materiály a těšíme se, že se ve spolupráci s Kubou bude postupně rozrůstat o další jeho neotřelé a podnětné nápady.
7. 3. 2024
Časová osa hudebních skladatelů se rozrostla o 3 položky, momentálně na ní „žije“ 44 jmen. Ta zároveň přibyla do abecedního seznamu. S postupujícími týdny se 4. a 5. ročník hudební nauky rozrostl o lekce 16, 17 a 18, další budou v závěsu přibývat. Lekce ze studijního plánu ZUŠ se nyní správně zobrazují také na zařízeních iPad (děkujeme za zpětnou vazbu do ZUŠ Votice!).
7. 2. 2024
Časová osa hudebních skladatelů je doplněna o další jména, současný stav čítá 41 položek. Stejně tak je aktualizován abecední seznam. S novým pololetím přibyly do 4. a 5. ročníku hudební nauky 13., 14. a 15. lekce. Ve spolupráci s Bohuslavem Bobem Zikou se na platformě objevuje také materiál s názvem Významní světoví hráči na klávesové nástroje.
17. 12. 2023
Už nějakou dobu je doplněno 2. čtvrtletí (Zima) 4. a 5. ročníku hudební nauky pro ZUŠ, teď je na platformu umístěno také dosud chybějící 4. čtvrtletí (Léto) 3. ročníku. V Encyklopedii hudebních skladatelů začíná být živěji, přibyla patnáctka dalších jmen.
17. 10. 2023
Po delší době se rozrůstá také Encyklopedie hudebních nástrojů – tentokrát přibyla rodina klávesových nástrojů čítající klavír, klávesy (keyboard), chrámové varhany, akordeon, syntezátor a cembalo.
15. 9. 2023
1. čtvrtletí (Podzim) 5. ročníku hudební nauky je kompletní, na platformu je umístěno 6 lekcí. Další budou přibývat, stejně jako v ročníku HN4. V Encyklopedii hudebních skladatelů opět ožily další položky a jména, při najetí kurzorem se zvětší ikona skladatele a zezelená pozadí se jménem.
30. 8. 2023
Do nového školního roku vstupujeme se spoustou nového obsahu! 3. ročník hudební nauky (HN3 – Cestujeme světem hudby) se rozrostl o výukový blok JARO obsahující dalších 6 lekcí. Ve studijním plánu Hudební nauka pro ZUŠ ale přibylo i prvních 6 lekcí 4. ročníku (HN4 – Poznáváme svět hudby) a první 3 lekce 5. ročníku (HN5 – Vracíme se do světa hudby). Obsah pro hudební nauku tak nyní pokrývá všechny ročníky, přičemž chybějící navazující lekce budou samozřejmě na platformu včas umístěny. Došlo i na aktualizaci Poslechového cenra – modul Posloucháme podle stylů, žánrů nebo období nyní „pod jednou střechou“ sdružuje poslechové materiály kompletně v češtině (téměř 200 písní/skladeb), probíhají drobné grafické aktualizace a další materiály typu Posloucháme a hodnotíme sem budou přibývat. Do sekce encyklopedií přibyla Encyklopedie moderní hudby, která podává přehledný popis hudebních žánrů a opírá se právě o materiály z Poslechového centra. Stejně tak v Encyklopedii hudebních skladatelů jsou postupně „přiváděni k životu“ další skladatelé. Všechny tyto materiály jsou přímo provázány i do lekcí hudební nauky. Došlo na modernizaci hudebních aplikací – např. oblíbené Rytmické mřížky, Hudební průzkumník nebo aplikace Perkusista jsou nyní vybaveny funkcí ukládání a načítání uloženého obsahu, takže např. konkrétní rytmický vzorec si můžete uložit a při příštím použití Rytmických mřížek v hodině si ho pouze otevřete a nemusíte ho vytvářet znovu. Ve fázi finálního testování je aplikace Charanga Offline, která bude k dispozici pro počítače a tablety (Mac/Windows/iPad/Android) a umožní stáhnutí libovolného obsahu platformy Charanga pro situace, kdy není dostupné dostačující nebo vůbec žádné připojení k internetu.
9. 6. 2023
Zima je sice za námi a ještě daleko před námi, ale do 3. ročníku hudební nauky (HN3 – Cestujeme světem hudby) právě přibyl výukový blok ZIMA obsahující 6 dalších kompletních lekcí. Nové učivo, opakování, procvičování, kvízy, poznávání hudebních nástrojů… obsah se utěšeně rozrůstá!
10. 5. 2023
Na platformu byl již před časem doplněn kompletní 2. ročník hudební nauky (HN2 – Pronikáme do světa hudby). Čerstvě přibylo také první čtvrtletí (6 lekcí) navazujícího ročníku (HN3 – Cestujeme světem hudby). Práce na dalších lekcích neutuchají a naší snahou je připravit do začátku nového školního roku co nejvíce obsahu směrem k ucelené nabídce všech ročníků předmětu Hudební nauka ZUŠ.
Postupně se rozrůstají i další materiály jako Zpěvník dětských a lidových písní.
16. 2. 2023
Na záložce Hudební aplikace v sekci Poslechové centrum se objevuje Zpěvník dětských a lidových písní. Zde budou postupně přibývat písně, které jsou součástí výukových materiálů hudební nauky a hudební výchovy na platformě. K dispozici je vždy verze se zpěvem, ale také samotná podkladová nahrávka, a samozřejmě text a notový zápis melodie.
Pokračujeme také s realizací materiálů pro 2. ročník hudební nauky (HN2 – Pronikáme do světa hudby); je doplněno kompletní první pololetí a další lekce budou záhy přibývat.
11. 1. 2023
V sekci encyklopedií přibyl nový materiál, skvěle využitelný zejména v rámci předmětů EKN a EZHZT – Historie elektronických klávesových nástrojů. Jeho autorem je známý odborník v této oblasti Bohuslav Bob Zika.
15. 12. 2022
V encyklopedii hudebních nástrojů je přidána další rodina nástrojů – dřevěné dechové (zobcová flétna, příčná flétna, klarinet, fagot, hoboj a saxofon).
1. 12. 2022
V rámci Hudebního světa (Charanga Music World) je nyní k dispozici obsah pro přípravnou hudební výchovu (PHV) a 1. ročník hudební nauky pro ZUŠ (HN1)! Postup, jak tyto světy zpřístupnit žákům, naleznete v nápovědě zde https://www.charanga.cz/cmp/napoveda/yumu/jak-zaci-pouzivaji-hudebni-svet
24. 11. 2022
V encyklopedii hudebních skladatelů jsou po Smetanovi a Dvořákovi k dispozici další materiály: Bach, Vivaldi, Mozart, Beethoven.
19. 9. 2022
Spuštění nové webové stránky Charanga Česko
30. 8. 2022
Newsletter č. 8 k chystané nové podobě webové stránky zde:
22. 10. 2021
Říjnový newsletter s informacemi o novém kurzu přípravné hudební výchovy je k dispozici zde:
22. 4. 2021
Dubnové číslo newsletteru naleznete zde:
19. 1. 2021
Lednový newsletter přináší informace o probíhajících školeních ve spolupráci s NPI ČR:
Mnoho sil do pokračující distanční výuky!
22. 10. 2020
Říjnové vydání informačního newsletteru si můžete přečíst na této adrese:
Přejeme silnou imunitu, tuhý kořínek a pevné nervy!
27. 8. 2020
Newsletter s aktuálními informacemi si můžete přečíst zde:
Přejeme klidný konec prázdnin a úspěšný start do nového školního roku!
27. 4. 2020
Webinář „Charanga – online knihovna kvalitních interaktivních materiálů pro hudební výuku“ je nyní k dispozici ke zhlédnutí na kanále Youtube projektu SYPO. Lubor Bořek, ředitel ZUŠ v Polici nad Metují, předseda Krajské umělecké rady Královéhradeckého kraje, člen Kolegia předsedy ÚUR ZUŠ ČR a člen Sekce ZUŠ Stálé konference ředitelů v projektu SYPO vám přiblíží koncepci platformy a poskytne základní návod, jak platformu začít používat.
23. 4. 2020
Webinář na podporu distanční výuky ve školách
V pátek 24. dubna ve 14 hod. bude v rámci projektu SYPO Národního pedagogického institutu ČR vysílán webinář s názvem „Charanga – online knihovna kvalitních interaktivních materiálů pro hudební výuku“. Lektorem bude ředitel ZUŠ v Polici nad Metují Lubor Bořek, vysílání trvá zhruba 40 minut a jeho součástí je také online chat. Program naleznete na stránce projektu SYPO
http://www.projektsypo.cz/webinare-na-podporu-distancni-vyuky-ve-skolach.html#webinare
nebo se můžete připojit přímo na kanál projektu SYPO na Youtube
https://www.youtube.com/projektsypo
Webinář bude následně k dispozici také pro pozdější zhlédnutí.